“Protecție și Securitate în Muncă”. Sună ca ceva ce, ca angajator, ești obligat să faci și ca angajat “trebuie să bifezi”. În realitate, este o problemă complexă și una care a reușit să aducă un business frumos unei echipe care a făcut performanță în acest domeniu, lucrând cu branduri internaționale puternice, care vor cu adevărat să aibă grijă de angajații lor… nu doar pe hârtie. Ce tendințe sunt în domeniu, cum au construit o afacere frumoasă cei de la Eurofin Consult, dar și ce provocări întâmpină, află în interviul de mai jos.
Totul a început de la zero, cu câteva mii de euro din economii proprii și un spațiu închiriat. La vremea respectivă, în 2005, majoritatea consultanților în domeniul protecției muncii aveau biroul… în geantă. Cei doi tineri, foști colegi de facultate la acea vreme, au făcut repede diferența față de concurență pentru că aveau un sediu, mașini personale și toate dotările necesare unui spațiu pentru birou. În primul an de existență, cei doi asociați au pus la bătaie economiile în cursuri și participări la conferințe în vestul și nordul Europei. De exemplu, pentru un curs organizat la Helsinki la vremea aceea au plătit aproape 2.000 de euro.
Cine sunt fondatorii?
Daniel Milicescu și Răzvan Chiru sunt fondatorii proiectului, foști colegi de studenție și absolvenți ai Facultății de Psihologie (2002). După terminarea facultății au avut câteva proiecte antreprenoriale dezvoltate separat și de scurtă durată.
Ulterior, au intuit că domeniul SSM (Securitate și Sănătatea Muncii – n.r.), unul apropiat de studiile absolvite, reprezintă o oportunitate de business și că prin competențele dobândite vor face diferența în piață. Ideea de bază s-a născut la o masă cu prietenii, la rândul lor antreprenori și care discutau despre experiențele de zi cu zi în relația cu autoritățile statului. La un moment dat, unul dintre ei a început să povestească despre un control ITM, încheiat cu o amendă din cauza faptului că nu avea decât fișele de instruire în domeniul protecției muncii. În acel moment, contravaloarea completării fișelor era de 2 milioane de lei/lună (200 lei) x 7 antreprenori (prezenți la acea masă) = 1.400 lei/lună. Acesta a fost matematica simplă făcută de Daniel, care a constituit unul dintre argumentele de a înființa o firmă în acest domeniu, alături de cunoștințele, deja, dobândite în facultate, protecția muncii fiind un domeniu conex psihologiei organizaționale.
Intrarea României în UE, o provocare pentru industrie și pentru antreprenori
În 2007, odată cu integrarea României în UE, au avut nevoie de certificările impuse de noua legislație. În plus, cursurile postuniversitare le-au absolvit la Universitatea Tehnică din Iași, singura instituție de învățământ la vremea respectivă care organiza astfel de cursuri. Primul angajat a venit după un an de eforturi susținute, așadar, mai ales în zona de personal training și obținerea tuturor aprobărilor necesare pentru desfășurarea activității. De acolo, lucrurile au început să crească progresiv.
În total, până acum au investit 300.000 euro, din care 150.000 provin din fonduri europene iar restul din fonduri proprii. În 2017 au avut o cifră de afaceri de 340.000 euro iar pentru acest an estimează o creștere de 20%. Estimarea se bazează pe planurile de dezvoltare a unor servicii precum e-learning și pe volumul mai mare de solicitări venite din partea companiilor, față de anul trecut.
Serviciile Eurofin Consult sunt extrem de variate și acoperă, de la conformare legală în domeniul sănătății și securității în muncă (SSM) și situații de urgență (SU), training face-to-face sau e-learning, verificarea calității micro-climatului – (zgomot, intensitate luminoasă, noxe etc), verificarea sistemelor de detectare, alarmare și stingere incendii, a instalațiilor electrice, cunoscute de toată lumea ca verificarea PRAM, până la coordonare SSM șantiere, consultanță mediu sau wellness – kinetoterapie și ergonomie.
Trainingul e-learning și serviciul wellness sunt două dintre serviciile din ce în ce mai solicitate de către companii, având în vedere faptul că încet-încet România împrumută din bunele practici în acest domeniu de la țări care au implementat pe termen lung politici consistente legate de bunăstarea angajaților.
Câți clienți sunt din România?
90% dintre clienții aflați în portofoliul Eurofin Consult activează pe întreg teritoriul României. Prezența se concentrează, în principal, pe polii de dezvoltare economică, respectiv, municipiul București, Brașov, Constanța, Timișoara, Cluj și Iași.
Cele mai multe dintre companiile care apelează la serviciile Eurofin provin preponderent din real estate, IT și servicii, spun, pentru wall-street.ro, antreprenorii. Per total, au instruit peste 45.000 de oameni și au lucrat cu mai mult de 500 de clienți la nivel național și internațional. Acoperă cele mai variate industrii, de la IT&C, retail, oil&gas, până la real estate, automotive.
Dacă la început puteam vorbi de un interes mai ridicat al multinaționalelor față de cultura safety, în ultimii ani și antreprenorii români manifestă un interes crescut, în egală măsură. Cert este că și unii și alții recunosc deja importanța colaborării cu un specialist SSM iar exigențele legate de calitatea trainingurilor și a relevanței acestora pentru business sunt din ce în ce mai mari.
De ce anume sunt cel mai interesate aceste companii?
Cele mai multe dintre cererile de servicii solicitate sunt legate de conformarea legală și asistența în caz de control ITM și cercetări de accidente. Acestea presupun întocmirea documentațiilor cerute de legislație, instruirile periodice de SSM, reprezentarea clienților în relația cu instituțiile statului sau întocmirea dosarului de cercetare în cazul accidentelor de muncă.
Pe lângă abordarea tradițională față de protecția muncii, care înseamnă acel pachet obligatoriu de documente, cu completare de fișe, trainingurile online și serviciul wellness se bucură de o atenție din ce în ce mai mare venită din partea companiilor. Totul, în contextul în care conceptul de well-being la locul de muncă în România, ca o nouă abordare asupra muncii, prinde contur.
Din această nouă abordare, ca un prim pas, fac parte evaluări personalizate și extrem de eficiente precum evaluarea nivelului de stres, evaluarea stilului de lucru, evaluarea stilului de leadership sau al nivelului de agresivitate în trafic (valabil în cazul șoferilor) etc. Aceste evaluări se realizează cu instrumente psihologice etalonate pe populația din România.
Toate aceste evaluări au rolul de a identifica nevoile angajaților astfel încât programul de well-being să aibă un ROI (return of investment – n.r.). Așadar, fără o evaluare inițială, orice program de well-being, din care poate face parte, de exemplu, educația financiară în sensul auto-administrării veniturilor angajaților de o manieră sustenabilă pe termen lung, consiliere în carieră sau consiliere psihologică, va fi sortit eșecului și nu va ajuta cu nimic afacerea să prospere.
„Îmi aduc aminte că anul trecut, atunci când am început implementarea serviciului de kinetoterapie din cadrul unei companii, am fost întâmpinați cu rezerve. La primele sesiuni, rata de participare a fost extrem de scăzută. Anul acesta în august, atunci când programul a fost întrerupt datorită concediilor, angajații întrebau când va fi reluat. Oamenii au trecut, în general, prin destule programe bune doar de bifat ca prezență, iar un training legat de SSM, protecția muncii sau well-being sună sec și a „producție de hârtii”. Atitudinea angajaților se schimbă atunci când asistă la un program de calitate și care corespunde în totalitate nevoilor lor. În timp, nivelul stării de bine a angajatului se va reflecta în mod direct în implicarea sa de zi cu zi și în nivelul de productivitate”, spune Daniel Milicescu.
Cum evoluează piața protecției & securității în muncă?
Din punctul lor de vedere, piața sănătății și siguranței ocupationale (SSM) din România a început să iasă din zona primitivă a producției de hârtii și a semnării de fișe. „De aceea, rolul nostru în acest domeniu este mai important ca oricând. Avem misiunea de a arăta că siguranța la locul de muncă este o chestiune națională, care ar trebui să ne privească pe toți, în egala măsură și presupune o responsabilitate la fel de egală. De asemenea, consultanții din domeniu trebuie să învețe „afacereza” pentru a traduce și în cifre ROI-ul activităților de SSM, un aspect extrem de important, alături de binecunoscuta componentă socială a activității, care presupune traininguri, de exemplu, ce țin de grijă față de sănătatea și siguranța angajaților”, mai spune Daniel.
În general, antreprenorii care apelează la Eurofin Consult sunt cei care împrumută din bunele practici imprumutate de la modele de afaceri de succes dezvoltate dincolo de granițele țării, acolo unde toată lumea înțelege că îmbolnăvirile profesionale sau accidentele la locul de muncă au un impact semnificativ asupra afacerii dar și asupra economiei României în ansamblul său.
De altfel, cel mai recent studiu elaborat de Eurofin a demonstrat în cifre că impactul asupra economiei României din cauza accidentelor de muncă este de cel puțin 11,5 milioane de euro anual.